Анкета учасника
Анотація
Конкурсна робота
1. Повна назва закладу освіти: КЗ "Добропільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів" Гуляйпільської районної ради
2. Адреса закладу: 70221вул. Перемоги, буд. 50-А,с. Добропілля,Гуляйпільський р-н,Запорізька обл.
3. Телефон: (06145)97-1-25
4. Автор досвіду: Непайда Сергій Михайлович, вчитель географії та біології КЗ "Добропільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів" Гуляйпільської районної ради
5. Керівник науково-методичного забезпечення: Ольхова Л.І., завідуюча Гуляйпільським районним методичним кабінетом.
Інформаційний блок досвіду
Анотація
Конкурсна робота
1. Повна назва закладу освіти: КЗ "Добропільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів" Гуляйпільської районної ради
2. Адреса закладу: 70221вул. Перемоги, буд. 50-А,с. Добропілля,Гуляйпільський р-н,Запорізька обл.
3. Телефон: (06145)97-1-25
4. Автор досвіду: Непайда Сергій Михайлович, вчитель географії та біології КЗ "Добропільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів" Гуляйпільської районної ради
5. Керівник науково-методичного забезпечення: Ольхова Л.І., завідуюча Гуляйпільським районним методичним кабінетом.
6. Тема досвіду: «Активізація пізнавальної діяльності учнів середніх класів з використанням інтерактивно-комунікативних техногологій при розв'язуванні рівневих тестів на уроках біології»
Інформаційний блок досвіду
Тема досвіду: «Активізація пізнавальної діяльності учнів середніх класів з використанням інтерактивно-комунікативних техногологій при розв'язуванні рівневих тестів на уроках біології"
Актуалізація досвіду:
Реформування
загальної середньої освіти, запровадження нової системи оцінювання навчальних
досягнень учнів і державної підсумкової атестації учнів загальноосвітніх
навчальних закладів потребують розробки різнорівневих тестових завдань для
визначення освітнього рівня учнів з навчального предмета біології.
Цілі досвіду: забезпечення вчителів та учнів різнорівневими завданнями для поточного і тематичного оцінювання, а також для підготовки до державної підсумкової атестації.
Завдання досвіду:
- зробити навчання більш інтенсивним і дієвим за рахунок можливостей ІКТ;
- індивідуалізувати навчання для максимальної кількості дітей з різними можливостями сприйняття;
- створювати сприятливу атмосферу для спілкування, обміну і взаємодії дітей.
Тривалість досвіду: 2015-2016 р.р.
Цілі досвіду: забезпечення вчителів та учнів різнорівневими завданнями для поточного і тематичного оцінювання, а також для підготовки до державної підсумкової атестації.
Завдання досвіду:
- зробити навчання більш інтенсивним і дієвим за рахунок можливостей ІКТ;
- індивідуалізувати навчання для максимальної кількості дітей з різними можливостями сприйняття;
- створювати сприятливу атмосферу для спілкування, обміну і взаємодії дітей.
Тривалість досвіду: 2015-2016 р.р.
7. Опис технології досвіду
При
вивченні біології в школі на сучасному етапі урок не повинен бути обмеженим
підручником, класною дошкою та вчителем. За сучасними вимогами навчального
стандарту традиційна форма уроку не зможе дати учням такого об’єму інформації
як урок з використанням інформаційно-комп'ютерних засобів як одного з напрямків
підвищення ефективності навчання.
Аналіз теоретичних досліджень, актуальність досліджуваної проблеми зумовили вибір теми "Активізація пізнавальної діяльності учнів середніх класів з використанням ІКТ-технологій при розв'язуванні рівневих тестів на уроках біології".
Визначення виду досвіду:
Аналіз теоретичних досліджень, актуальність досліджуваної проблеми зумовили вибір теми "Активізація пізнавальної діяльності учнів середніх класів з використанням ІКТ-технологій при розв'язуванні рівневих тестів на уроках біології".
Визначення виду досвіду:
За інноваційним
потенціалом - модифікаційний (пов'язаний з удосконаленням, реалізацією відомих
методик, ідей, застосуванням модифікованих форм і методів педагогічної
діяльності, що дають високий результат).
Провідна педагогічна ідея досвіду:
Провідна педагогічна ідея досвіду:
- оптимальноме використання рівневих тестових завдань як елементу інформаційно-комунікативних технологій з метою формування
вмінь здобувати й опрацьовувати інформацію, формування навичок мислення високого рівня; аналізувати, синтезувати, оцінювати.
Актуальність теми:
Формування й розвиток здібностей учнів до самостійного пошуку, збору, аналізу інформації; виховання творчої та самодостатньої особистості.
Основні завдання:
- Формування вмінь учнів встановлювати гармонійні стосунки з природою;
- Оволодіння вміннями самостійного вичення основних біологічних понять, законів, біологічних закономірностей; уміння спостерігати, досліджувати і пояснювати явища природи;
- Використання теоретичних знань з метою професійного самовизначення;
- Розвиток розумових здібностей та якостей особистості; прагнення до самовдосконалення;
- Формування емоційно-ціннісного ставлення до природи, до себе, до людей.
Сутність (технологія) досвіду:
Формування й розвиток здібностей учнів до самостійного пошуку, збору, аналізу інформації; виховання творчої та самодостатньої особистості.
Основні завдання:
- Формування вмінь учнів встановлювати гармонійні стосунки з природою;
- Оволодіння вміннями самостійного вичення основних біологічних понять, законів, біологічних закономірностей; уміння спостерігати, досліджувати і пояснювати явища природи;
- Використання теоретичних знань з метою професійного самовизначення;
- Розвиток розумових здібностей та якостей особистості; прагнення до самовдосконалення;
- Формування емоційно-ціннісного ставлення до природи, до себе, до людей.
Сутність (технологія) досвіду:
Використання елементів інформаційно-комунікативних
технологій для навчання стає все популярнішим серед учителів та учнів.
Під час визначення
навчальних досягнень учнів аналізу підлягають:
• характеристика
відповіді учня: елементарна, фрагментарна, неповна, повна, логічна, доказова,
обґрунтована, творча;
• якість знань:
правильність, повнота, осмисленість, глибина, гнучкість, дієвість,
системність, узагальненість, міцність;
• ступінь
сформованості загальнонавчальних та предметних умінь і навичок;
• рівень оволодіння
розумовими операціями: вміння аналізувати, синтезувати, порівнювати,
абстрагувати, узагальнювати, робити висновки тощо;
• досвід творчої
діяльності: вміння виявляти і розв'язувати проблеми, формулювати гіпотези;
• самостійність
оціночних суджень.
За цими орієнтирами
визначено чотири рівні навчальних досягнень учнів: початковий, середній,
достатній, високий.
У
загальнодидактичному плані рівні визначають за такими характеристиками:
І рівень - початковий. Учень здійснює пізнавальну діяльність під керівництвом
учителя; під час відтворення навчального матеріалу його відповідь фрагментарна
або елементарна, ґрунтується на початкових уявленнях про предмет вивчення;
ІІ рівень - середній. Учень здійснює пізнавальну діяльність під керівництвом
учителя, виявляє елементи самостійності, володіє елементарними вміннями
навчальної діяльності; під час відтворення учнем навчального матеріалу його
відповідь неповна, учень відтворює основний навчальний матеріал і здатний розв'язувати
завдання за зразком;
III рівень - достатній. Учень здійснює пізнавальну діяльність самостійно,
інколи звертається за консультацією до вчителя; під час відтворення учнем
навчального матеріалу його відповідь правильна, повна, проте без елементів власного
судження; учень знає істотні оціпки
понять, явищ, закономірностей, зв'язків між ними, а також самостійно застосовує знання у стандартних
ситуаціях, володіє розумовими операціями
(аналізом, абстрагуванням, узагальненням тощо), вміє робити висновки, виправляти допущені помилки;
IV рівень - високий. Учень здійснює пізнавальну діяльність самостійно з
елементами творчості; відповідь учня повна, логічна, з елементами власного
судження: знання глибокі, міцні, узагальнені, системні; учень уміє аналізувати
проблему і знаходити способи її розв'язання, встановлювати причинно-наслідкові
зв'язки, обґрунтовувати, узагальнювати, застосовувати знання на практиці, може
вести дискусію з конкретного питання з використанням міжпредметних зв'язків.
У завданнях зібрано
різні види завдань:
1. Відкритого типу:
1.1. На доповнення
певного тексту (ґрунтується на методі незакінчених речень): «Наука, що вивчає будову і
функції клітин, називається __________________
(цитологія)».
Такі завдання пропонують учням переважно для визначення І і
II рівнів навчальних досягнень учнів.
1.2. Завдання з
вільною відповіддю: «Чому
організм людини вважають саморегулюючою системою?»
При цьому учень самостійно формує відповідь. Такі завдання пропонують переважно
для визначення IV рівня навчальних досягнень учнів.
2. Закритого типу:
2.1. Альтернативних
відповідей: «Нервова система складається з
центральної та периферичної нервової системи: а) так; б) ні». Такі завдання вважають дуже простими і пропонують
переважно для визначення І рівня навчальних досягнень учнів.
2.2. Множинного
вибору: «У грудній порожнині людини розташовані:
а) шлунок; б) нирки; в) стравохід; г) серце».
Завдання використовують для визначення II і ІІІ рівнів навчальних досягнень
учнів.
2.3. На
встановлення відповідностей (елементів двох або більше множин):
«До якої системи органів належать
перелічені у правій частині таблиці структури органів? Впишіть у таблицю
відповідей літеру, що відповідає правильній відповіді».
Наприклад:
Система органів
|
Структура, орган
|
1. Нервова
|
А. Мозочок
|
2. Ендокринна
|
Б. Вена
|
3. Опорно-рухова
|
В. Надниркові залози
|
4. Кровоносна
|
Г. Печінка
|
5. Дихальна
|
Д. Ніготь
|
6. Травна
|
Е. Ключиця
|
7. Видільна
|
Є. Сечовід
|
8. Покривна
|
Ж. Яєчка
|
9. Статева
|
З. Бронхи
|
ВІДПОВІДІ
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
А
|
В
|
Е
|
Б
|
З
|
Г
|
Є
|
Д
|
Ж
|
Такі завдання можна
пропонувати для визначення III рівня навчальних досягнень учнів.
Завдання
розподілено відповідно до рівнів навчальних досягнень учнів.
- у блок завдань І рівня складності для
учнів 6- і 7-го класів входять завдання репродуктивного характеру: на розкриття
змісту термінів; з використанням мікроскопа; з німими малюнками, таблицями і
схемами; дуже прості завдання з відкритою відповіддю. Для учнів 8- і 9-го
класів пропонуються тестові завдання множинного вибору з двома або трьома
варіантами відповідей, один і яких правильні.
- У блоці завдань II рівня складності для
учнів згруповано завдання відповідного рівня складності: з німими малюнками,
таблицями і схемами; запитання з відкритою відповіддю. Для учнів пропонуються
тестові завдання множинного вибору з кількома варіантами відповідей, один з
яких правильний, та завдання відкритого типу на доповнення тексту.
- Блок завдань ІІІ рівня складності містить ускладнені
тестові завдання множинного вибору з кількома варіантами відповідей, з яких
два-три правильні, а також тестові завдання на встановлення відповідностей. У
блок завдань цього рівня входять також завдання з німими малюнками, порівняльні
та узагальнюючі таблиці, біологічні задачі.
- Блок завдань IV
рівня складності містить завдання творчого характеру: моделювання
дослідів; формулювання гіпотез чи теоретичних узагальнень; завдання з вільною
відповіддю, що оформлені у вигляді запитань узагальнюючого, систематизуючого,
порівняльного характеру. Від учня вимагається грамотна, логічно оформлена
відповідь з наведенням схем, таблиць, схематичних рисунків; уміння оперувати засвоєними
термінами і поняттями; обґрунтовувати значення засвоєних знань.
Використання методики різнорівневих тестів дає змогу проводити корекційну роботу, зосереджуватися на
вузлових проблемах, виробляти навички самостійного пошуку відповіді, зосереджуватися на поставленій проблемі.
Окремі теми курсу
біології дають можливість провести урок у формі циклу використання
рівневих тестових завдань.
На різних етапах уроку засвоєння нового матеріалу, в процесі роботи з текстовими матеріалами, перевірки домашнього завдання, підготовки до уроків узагальнення та перевірки матеріалу згідно тем використання рівневих тестів підтвердить свою ефективність.
8. Результати творчої співпраці вчителя й учнів
8. Результати творчої співпраці вчителя й учнів
Учитель
|
Співробітництво
|
Учні
|
↓ ↙ ↓ ↘ ↓
- Підвищення професійної майстерності
- Зацікавлення учнів своїм предметом
- Посилення інтересу до навчання
Залучення учнів до пошуку, дослідження
- Відчутність реальних результатів своєї праці
- Задоволення від інтелектуального розвитку
|
- Творча самореалізація
- Задоволення потреби в саморозвитку й
самовдосконаленні
- Заміна авторитарного стилю спілкування демократичним
|
- Поглиблення змісту навчального матеріалу
- Розвиток навичок мислення високого рівня
- Творче застосування знань
- Свобода вибору
- Уміння працювати в команді
- Підготовка до олімпіад, конкурсів,
науково-дослідницької діяльності
|
Впровадження тестових технологій у навчальний процес виявили позитивні зрушення при закріпленні навчального матеріалу, корекції знань. Учні під час взаємоперевірок завдань не лише самостійно шукають допущені помилки своїх товаришів, а й поглиблюють власні знання, привчаються самостійно мислити, встанолювати причнно-наслідкові зв'язки, аналізувати матеріал, шукати можливість до самоосвіти.
9. Висновок:
Виходячи із завдань, поставлених перед сучасною освітою, вдалося розробити та ефективно впроваджувати різнорівневі завдання для поточного і тематичного оцінювання, а також для підготовки до державної підсумкової атестації; зробити навчання більш інтенсивним і дієвим за рахунок можливостей ІКТ; індивідуалізувати навчання для максимальної кількості дітей з різними можливостями сприйняття; створювати сприятливу атмосферу для спілкування, обміну і взаємодії дітей.
Враховуючи зміни у програмі з біології на 2017-2018 навчальний рік, даний досвід можна поширити і, в подальшому, поглибити та розширити використання різнорівневих тестів як засіб для актуалізації, повторення, корекції та узагальнення навчального програмового матеріалу.
Перспектива використання даного досвіду можлива також і при вивченні інших предметів природничого циклу, зокрема географії.
Рекомендовано використовувати матеріали досвіду як основу при підготовці власних наробок для широкого загалу вчителів біології та природознавства.
8-9 класи Тематичне оцінювання з тем:
Тематичне оцінювання з тем Виділення_Шкіра
Дихання
Ендокринна система
Семестрова контрольна робота І сем
Кров і кровообіг
Опорно-рухова система
Розмноження і розвиток
Сенсорні системи і аналізатори
Травлення і обмін речовин
7 клас: Тематичне оцінювання з тем:
Вступ
Кишковопорожнинні
Членистоногі
Риби
Земноводні_Плазуни
Семестрова контрольна робота (І сем)
Птахи
Ссавці
Підсумкова за рік
Кишковопорожнинні
Членистоногі
Риби
Земноводні_Плазуни
Семестрова контрольна робота (І сем)
Птахи
Ссавці
Підсумкова за рік
Комментариев нет:
Отправить комментарий